Rekrytering i kristiderRekrytering i kristider

Blogg

2020-03-27

Att anställa i kristider

När en organisation befinner sig i en kris eller ett undantagstillstånd omprövas alla gamla sanningar på en gång. Allt ifrån arbetssätt till affärsmodeller och organisering. Kanske förändras teamens sammansättning och kanske tvingas man till varsel inom vissa funktioner. Ibland samtidigt som organisationen behöver förstärkas med nya kompetenser i andra delar av verksamheten.

Karin NetzellKarin Netzell

Författare: Karin Netzell

Att lyckas med en effektiv rekrytering och se till att nya medarbetare snabbt är på banan kan vara utmanande under normala förhållanden. Ännu viktigare och svårare blir det när undantagstillstånd råder på hela arbetsplatsen.

Välkommen till kaoset

Samtidigt som organisationen står i ett läge som kräver andra prioriteringar, är det angeläget att nya medarbetare kommer in i teamet, arbetet och kulturen så snabbt som möjligt. Ju förr medarbetaren kan utföra arbetet självständigt, skapa värde för teamet och organisationen, desto mer tid kan ledare och övriga teammedlemmar lägga på att hantera en kris och eller se till att produktionen inte avstannar. Därför vill jag peppa alla som rekryterar mitt i kaoset, att inte luta sig tillbaka när avtalet är signerat, utan att se till att onboarda för en flygande start!

Ursäkta röran, vi bygger om!

Trygghet är en förutsättning för ett effektivt team och självständiga medarbetare. Att komma in i en ny roll och en ny organisation kan upplevas som en utsatt position. Kommer man in i en organisation i kris är risken att både nya och gamla medarbetare känner sig otrygga ännu större. Därför är en del av onboardingprocessen  att skapa psykologisk trygghet för den nyanställda och inom teamet. En genomtänkt onboardingprocess, som hjälper den nyanställda att snabbt bli en del av teamet och organisationens kultur, ger högre arbetstillfredsställelse och minskad stress. Vilket i sin tur ger ökat engagemang och bättre prestation. Många organisationer lägger stora resurser på rekryteringsprocessen, men minst lika viktigt är det att skapa bra förutsättningar för den nya medarbetaren att komma in i sin roll, teamet och kulturen.

Mina tre tips för onboarding

  • Se onboardingen som en process som startar innan personen är på plats, via den första dagen, över till den första veckan och slutligen den första månaden. Strukturera upp onboardingen utefter de fyra olika faserna med de aktiviteter som är av högst prioritet i respektive fas.
  • Glöm inte de informella, kulturella och sociala aspekterna av arbetet. Skapa aktiviteter inom alla fält för att den nya medarbetaren snabbt ska förstå koder och hur hen ska navigera på arbetsplatsen.
  • Ge den nyanställda möjligheten att själv påverka onbordingen. När ni gjort er onboardingplan och fått med de delar som ni anser vara nödvändiga för att snabbt komma in i jobbet och teamet är det smart att även lyssna på vad som är viktigt för den nyanställda. Alla människor fungerar olika och kanske har den nyanställda tidigare erfarenheter som kan vara användbara även här.

 

♥ Behöver ni hjälp med er onboarding som kanske behöver ske digitalt? Läs mer här

♥ I vårt nätverk finns konsulter på alla nivåer som ni kan hyra in för kortare eller längre uppdrag; från några veckor till flera år, på heltid eller deltid. Kolla in exempel på personer som kan börja hos er inom kort. 

♥ Vi har skrivit en bok, Framtidens Professionella Liv, där vi utforskar tio perspektiv som kommer att få stor inverkan på hur vi jobbar i framtiden. Läs boken.