Uthyrd konsult - RekryteringUthyrd konsult - Rekrytering

Blogg

2020-03-27

Att kliva på ett nytt uppdrag på distans

Precis när Anna Dittmer skulle kliva på sitt nya uppdrag kom rekommendationerna om hemarbete. Hur är det att börja ett nytt uppdrag på ett nytt företag under dessa förutsättningar?

Anna DittmerAnna Dittmer

Författare: Anna Dittmer

Jag har ett uppdrag som projektledare på The Absolut Company, med fokus på verksamhetsutveckling för ”Ready To Drink” segmentet. Med det avses drycker som är färdigblandade och har en låg alkoholhalt. I uppdraget ingår även att se över vilka förpackningar som är bäst lämpade, samt att finna nya framtida förpackningslösningar.

Det här första gången som jag gått på ett uppdrag där jag i stort sett distansjobbar från dag 1. Tack och lov hann jag vara på kontoret i två dagar och få jobbdatorn innan beslutet om hemarbete kom.

I vanliga fall brukar man bli introducerad och presenterad för de team och intressenter man ska samarbeta med på det fysiska kontoret, och ofta har man spontana ”lära-känna-fika/lunch/möten”. Men eftersom det inte var möjligt under rådande omständigheter har jag helt enkelt ringt upp många för att presentera mig och mitt uppdrag. Jag upplever att det fungerat bra och att man uppskattar samtalet. Det blir också lite mer socialt prat än det brukar. Efter det första telefonsamtalet är det lättare att boka ett virtuellt möte. Användning av Teams har verkligen slagit igenom, även de som inte använde det tidigare gör det nu.

Mitt team har en gemensam frivillig morgonfika varje dag 9-9.30. Vi har ingen agenda utan pratar om allt möjligt som är aktuellt – både jobbmässigt och privat. Alla uppmuntras att ha videokameran på och det gör stor skillnad. Några ringde in tidigare men det blir inte riktigt samma sak när man inte ser varandra. I början kan det kännas lite obekvämt med att se sig själv i kameran men det går över.

Eftersom The Absolut Company är en global organisation sitter många av de jag samarbetar med i olika regioner och länder, det här är en organisation som är van att samarbeta på distans. Fysiska möten och workshops har ersatts av virtuella möten istället. Fördelen med att folk reser mindre är att de är lättare att få tag på varandra och boka möten.

Det man tappar i distansarbete är den informella informationen vid kaffeautomaten. Jag tror att det sociala samtalet och de informella strukturerna har stor betydelse för både arbetet och trivseln på jobbet. Det finns mycket information som sätter saker i en kontext som kanske inte riktigt kommer fram på annat sätt.

Det är några saker som jag tror vi behöver vara uppmärksamma på är:

  • Vardagsmotionen – vi behöver tänka på att röra oss även när vi jobbar hemifrån. Ta pauser och gå en promenad.
  • Jobbet och det privata flyter ihop – viktigt göra tydliga avgränsningar mellan rollerna.
  • Ergonomin – våra hem är vanligtvis inte utformade ergonomiskt så vi behöver tänka på hur vi sitter eller står. .

Bonus med att hemmakontoret:

  • Jag har barn som fortfarande går i skolan. Eftersom både jag och min man jobbar hemifrån och slipper pendla så blir det mer tid för barnen och lugnare tempo framför allt på morgonen då vi nu kan äta gemensam frukost även vardagarna.
  • Jag har även haft lyxen att bli serverad hemmalagad middag vid mitt skrivbord under pågående kvällsmöte med personer i andra tidszoner.