Att Jobba Som KonsultAtt Jobba Som Konsult

Blogg

2022-03-28

Hur det är att jobba som uthyrd konsult för Hammer & Hanborg

Hildur Kärling har ofta sneglat på Hammer & Hanborg och varit nyfiken på att jobba som uthyrd konsult för oss. Hildur connectade med oss, blev kontaktad av rekryteraren Annelie Forssell och fick kort därefter ett uppdrag på AP3. Läs om hennes resa, tankar och tips i bloggen!

Hildur Karling uthyrd konsultHildur Karling uthyrd konsult

Hildur Kärling

Du har tidigare lång erfarenhet från finansbranschen. Kan du berätta lite om dig själv och din bakgrund?

– Jag är marknadsekonom, skulle kalla mig en bred generalist som kan lite om det det mesta vad gäller kommunikation och marknadsföring. Jag har haft en fantastisk, och lång, lärorik tid på Handelsbanken där jag varit marknadskoordinator, projektledare och produktionsledare bland annat på affärsområde, koncernnivå, och inhousebyrå. Att lämna en rolig tjänst med fina kollegor och fantastiska chefer efter lång tid var ett stort steg för mig, men jag landade så rätt och det är jag jätteglad för idag.

Nu har du jobbat en tid hos Tredje AP-fonden. Hur har det gått?

– Det har gått toppenbra. Att börja ett nytt jobb på distans under pandemin var spännande och jag upplevde inte att det var ett problem alls. Jag fick direkt många uppdrag där jag lärt mig om organisationen och en väldigt fin introduktion.

Du har kunskap i flera olika system. På vilket sätt tror du att systemkunnighet är viktigt för framtidens professionella liv?

– Jag tror det är jätteviktigt att känna sig bekväm i olika digitala miljöer och ha viljan att lära sig nytt. Att inte vara rädd. Jag tror attityden till det är avgörande.

Hur kom du i kontakt med Hammer & Hanborg?

– Jag har ofta sneglat på Hammer & Hanborg och tyckt det verkar lockande att vara konsult för dem. Kändes viktigt att man kan branschen och har förståelse både för kunder och konsulters behov och kompetens. Jag var connectad med H&H och kom i kontakt med Annelie för den här tjänsten på AP3.

Hur upplever du Hammer & Hanborg som arbetsgivare?

– Som en modern och flexibel arbetsgivare, man lever verkligen som man lär när det gäller ”framtidens professionella liv”. Smidiga verktyg för tidrapport, utlägg och konsultportalen är bra. De finns där för dialog och stöd när och om man behöver det.

Vad är det bästa med att gå in som konsult? Hur är det att vara uthyrd konsult genom Hammer & Hanborg? Varför ett konsultuppdrag istället för rekrytering?

– För mig som länge varit fast anställd så känns friheten väldigt härlig. Min inställning har varit, att får jag förlängt är det det toppen, annars får jag nog ett annat roligt uppdrag. Och jag ser det som en möjlighet att lära nytt och att sätta mina befintliga kunskaper på prov. Det gör att jag växer. Och jag ser det som att jag samlar erfarenheter från flera olika typer av organisationer, något jag tycker är spännande och roligt.

Hur det är att jobba som konsultHur det är att jobba som konsult

Kan du beskriva processen, din upplevelse från första kontakt med oss till att du startade hos Tredje AP-fonden?

Jag hade connectat med H&H och sökt tjänsten. Annelie och jag pratade i telefon ett par gånger och hade en videointervju på Teams. Sen träffade jag kommunikationschefen på AP3, Lil, som jag skulle arbeta med, också digitalt. Jag fick till och med en digital rundtur på kontoret. Sen var det dags att ses med HR-chefen och Lil på AP3s kontor. Det kändes bra och vi klickade tyckte jag. Sen fick jag ett samtal att jag fått tjänsten. Hurra! Jag skrev på anställningsavtalet på H&H också digitalt och det kändes lite coolt faktiskt, haha!

Hur ser en helt vanlig dag ut för dig som kommunikatör hos Tredje AP-fonden?

– Det är det som är så roligt för i en sån här liten slimmad organisation får man göra lite av varje. Jag har alltid trott att jag mer kommer till min rätt i en mindre organisation och det verkar stämma. Kommunikationsavdelningen är i princip två personer, varav en även har andra uppgifter, och det är dem jag stöttar som konsult. Det är till stor del operativt med webb, text, finansiella rapporter, pressmeddelanden, nyhetsbevakning, byråkontakter och intern kommunikation. Det är olika delar som är i fokus över året. Men det är också att vara ett strategiskt bollplank i olika frågor. En blandning jag uppskattar. Och jag lär mig hela tiden nytt. En bonus är urtrevliga och erfarna kollegor, vilket är viktigt som tusan.

Vad gör du helst när du inte jobbar?

– Jag går gärna långa promenader med min hund med mina vänner och deras hundar. Bästa avkopplingen, att inte behöva titta på klockan. Jag rider också gärna men det blir tyvärr alltför sällan. Det blir mycket tid med barn och familj då vi har tre pojkar.

Skulle du rekommendera andra att göra uppdrag genom Hammer & Hanborg?

– Ja, absolut, jag har redan gjort det, haha! Jag har bara positivt att säga om det. En värme, enkelhet och flexibilitet i dialogen som jag uppskattar hos en arbetsgivare.

Har du något tips för andra som är intresserade av att göra konsultuppdrag? Vad ska man tänka på?

– Jag brukar tänka, hur man själv skulle vilja att konsulten/den anställde var om jag var uppdragsgivare? Attityden är viktig. Och att tänka på att man är där för att hjälpa till. Som alltid behöver man vara beredd på att saker och ting kan ändras och vara flexibel. Man måste också vara lite modig och tro på sig själv och sin kompetens. Många är rädda att ta korta uppdrag, för vad händer sen? Men för rätt person löser det sig alltid, tror jag.

Varför ska man jobba som konsult?

– Möjligheten att bredda sig, lära känna olika organisationer och verksamheter, få nya utmaningar och pröva sina vingar. Man får en boost!

Vad ser du fram emot just nu? Hur ser 2022 ut för dig?

– Jag har precis fått förlängt och ser fram emot ytterligare 12 månader på AP3, och det är såklart jätteroligt. Vi har en del spännande projekt att ta tag i på AP3. Privat har vi nyligen köpt ett nytt hus som vi renoverar så det är en hel del beslut och fix, men färg och form är alltid kul.