kommer kommunikation och marknad att bli ettkommer kommunikation och marknad att bli ett

Blogg

2023-07-06

På sikt tror vi att kommunikation och marknad blir ett

Marknads- och kommunikationsavdelningarna kommer troligen slås samman. Och det här är inte bara en trend som gäller vissa branscher utan ett fenomen som sprider sig brett. Kommunikation och marknadsföring – Varför skiljer vi dem åt? Och kommer vi ens att göra det på sikt?

Christina Hammer, Founding PartnerChristina Hammer, Founding Partner

Christina Hammer Founding Partner

I grunden handlar ju kommunikation och marknadsföring om samma sak att med hjälp av olika metoder och processer ändra människors attityder och beteenden. Det finns inga absoluta gränslinjer mellan kommunikation och marknadsföring. Det finns däremot gott om exempel på kommunikation med flytande gränser, som exempelvis marknads-PR som har kommersiella mål likväl som reklam ibland kan vara varumärkesstärkande.

Vad är egentligen orsaken? Vi ser exempelvis att;

♦ Teknik och digitalisering har förändrat affärslivet. Sociala medier, analys, mobilteknologi och AI har sammanvävt marknadsföring och kommunikation på ett sätt som inte var möjligt tidigare.

♦ Förändrade konsumtionsmönster Konsumenter har helt nya förväntingar på varumärken. Vi förväntar oss en konsekvent och sömlös upplevelse i alla kanaler, oavsett om det gäller kundservice, marknadsföring eller försäljning. Genom att slå samman avdelningarna kan företag bli mycket effektivare.

♦ Effektivitet och kostnadsbesparingar Genom att slå ihop avdelningarna minskar man dubbelarbete, får en bättre samordning och snabbare beslutsprocesser.

♦ Datadrivet beslutsfattande Såväl marknad som kommunikation blir all mer beroende av data för att kunna fatta strategiska beslut. Om två avdelningar, eller funktioner blir en så underlättar det.

 

Det finns en uppdelning mellan kommunikations- och marknadsföringsavdelningar i de flesta organisationer. Även om man har talat om integrerad kommunikation sedan 90-talet har integreringen sällan blivit verklighet. Men snart kan det hända. Synsättet har attraherat olika personlighetstyper och kompetenser vilket i förlängningen bara skapat öar av färdigheter och kulturella silos.

Egentligen har marknad och kommunikation samma mål. Att få kunder att köpa din produkt, ditt budskap eller uppskatta ditt varumärke.

 

Rapporten Framtidens kommunikation & marknadsföring

I höst släpper vi rapporten Framtidens kommunikation & marknadsföring. En omfattande rapport som tagits fram bland annat med hjälp av AI och en analys av vad det pratas om på 3.5 miljarder webbplatser.

Vi har redan sett en del riktigt intressanta trender och vill därför erbjuder dig som är ledare inom kommunikation och marknadsföring att få en sneak-peek redan nu. Vi träffas gärna och berättar om rapporten. Hör av dig till Christina Hammer, grundare Hammer & Hanborg.