Feedback-CultureFeedback-Culture

Blogg

2020-09-16

Tre vanliga feedbackmissar och vad du gör för att undvika det

Har du en klump i magen när någon säger ordet feedback? Eller när du har gett någon feedback? Kanske även när du har fått feedback?

Författare: Amanda Ekman

Du är inte ensam. Under otaliga gånger under mina, Amanda Ekmans workshops har jag hört att personer som är kompetenta och ibland även ledare, fortfarande inte tror sig kunna utföra vissa uppgifter. Allt på grund av illa given feedback som kan vara flera eller till och med 30 år sedan. Det sitter fortfarande i. Fallet är ofta att fokuset har hamnat enbart på vad man gör fel, även om det är ett nybörjar- eller slarv-fel och det är begränsat. Ofta har dessutom ingen skada på själva företaget skett. Den största skadan sker när den negativa feedbacken ges.

Att förstora det negativa leder till att det negativa tar plats i hjärna och själ hos den som ger och får feedbacken samt att det sprider sig till arbetsmiljön och till sist kan bli en del i företagskulturen. Upprepade förstoringar av det negativa hos någon och letande efter fel, kan betecknas som allvarliga kränkningar och mobbning om det sätts i system. Hur ska vi då förmedla det negativa undras det?

Titta på vägen framåt, hur kommer ni dit och hur kan du hjälpa personen dit? Om det inte går att frammana dessa tankar så kan det behövas ett varv eller två med sig själv, att feedbackgivaren helt enkelt behöver ta sin egen utveckling en eller flera nivåer framåt. Feedback är i sig utvecklande och vägen till bra feedback kan vara en spännande resa och att alla jobbar med sig själv och sina relationer.

Det finns också ett tvärtomproblem som även det leder till dålig stämning och arbetsmiljö. Jag ser ofta en risk att någon eller flera är så rädda för att ta upp något som behöver förändras att det blir en irritation som växer och till slut blir en ilska som rinner över. Det kan leda till konstiga kommentarer, sura miner eller arga blickar som ingen på jobbet förstår. Eller så får familjen till personen ansträngda relationer på grund av att ventilerandet sker där. I båda fallen blir resultatet av jobbet sämre och hälsan påverkas. Till sist kan även personen sluta till följd av missnöjet och det är inte bara en kompetens som försvinner, Talent Management, utan även ett sämre rykte kan uppstå (påverkar Employer Branding och Branding) och det kan dyka upp fler saker att hantera.

Den snabba lösningen som låter enkel och ändå kan vara svår om man är ovan, är att säga saker direkt, på ett tydligt, ödmjukt och försiktigt sätt med blicken riktad framåt. Att så fort som möjligt föra fram det man vill, när känslan att det inte funkar uppstår, innan någon irritation alls finns. Då är man i ett lugnt tillstånd och kan förmedla känslan man har, upplevelsen eller ge förslag på förbättringar. En känsla eller upplevelse kan ingen säga emot utan det är något ni kan utvecklas av. Det bästa är att börja övergripande att samtala om tex projektets mål och sedan process, att ställa fråga om du/personen kan dela en erfarenhet, idé eller en förbättringsåtgärd. Vilket beror på vad som fungerar bäst för dig eller den organisationen där du/personen är. Sen kan ni gå in på exempel och mer detaljerade lösningar.

Nästa och tredje vanliga misstaget, att feedbacken ges när mottagaren inte är just mottaglig. Därför är det bäst att fråga om och när det finns tid att ni kan prata en stund och sedan om du kan få lov att ge positiv feedback, alternativt om du kan få ge idéer på förbättringar (utvecklande feedback). Specificera gärna direkt innan ni avsätter tiden, därför att det finns risk att mottagaren förknippar feedback med negativa omdömen eller känslor.

Upplever du att du får feedback som går under en eller flera av missarna ovan, ta en fika med personen det berör och berätta din känsla. Var noga med att det är din upplevelse av situationen. Be att få komma med förslag eller idéer till en lösning, en som fungerar för er båda. Är situationen så allvarlig att du inte ens vill fika med personen eller flera som orsakar detta, ta kontakt med HR eller annan ansvarig. Kontakta även företagshälsovården, de jobbar ofta förebyggande samt kan erbjuda samtalsstöd. En person kan ha svårt att ändra en hel kultur och då är det viktigt att anställda får hjälp om de känner att det förekommer nedtryckande kränkningar.

Vi jobbar förebyggande och kan hjälpa er så att feedback införs och hanteras på ett tryggt och hälsosamt sätt och så att det ger positiv effekt på såväl arbetsresultatet, som på välmåendet. Till sist det viktiga att ge övervägande positiv feedback är grunden för tillit, välmående och att skapa en bra arbetsmiljö. Vi kan även lära ut hur ni uppnår framgång och lycka.

Hur börjar du och varför ska ni göra detta?

Ni kan läsa mer tips om hur ni gör i andra bloggar av Amanda Ekman eller be om ett kostnadsfritt möte och prata om upplägg för er.

♥ Läs blogg Guldkorn ur ett Forskningsbaserat Feedbackkoncept – här får du dem!

♥ Läs blogg Feedbackkultur – en hygienfaktor i framtiden

♥ Kika in på kursen Skapa energi genom feedback som Amanda erbjuder

♥ Amanda erbjuder även en workshop för ledare och medarbetare Bygg en positiv organisationskultur med Feedback