Jobba som konsultJobba som konsult

Hur Hammer & Hanborg hittade rätt kompetens till Presto

Att utmana våra kunder ser vi som en självklarhet i våra rekryteringar. Det var något som Patrik Karlsson, affärsutvecklingschef hos brandsäkerhetsföretaget Presto, fick uppleva när han träffade våra rekryterare Anne Masalin och Fredrik Svenburg för första gången. Läs hur rekryteringen gick till när vi skulle hjälpa Presto.

Om Presto

"Presto befinner sig i ett expansivt läge där vi arbetar för att synliggöra vår vision och vägen framåt. Vår kommunikation är en av flera avgörande faktorer för att lyckas. Vi växlar upp vår affär och blir mer snabbfotade. När vi nu växer och står inför vårt nästa steg i tillväxten är det viktigt för oss att ha rätt kompetens inom kommunikation inhouse." berättar Patrik Karlsson, affärsutvecklingschef hos Presto.

Vi räddar liv! Varje år besöker vi över 20 000 kunder och utbildar över 60 000 deltagare. Det är så vi skapar ett tryggt, modernt och hållbart brandskydd. Jag driver kommersiell affärsutveckling med digital utveckling och marknad hos Presto, och såg ett behov av någon som förstår var vi är på väg, är duktig på förändringsledning och samtidigt kan fokusera på det kommersiella. Någon som har en vilja att arbeta för något gott. Vi arbetar värderingsstyrt - hos oss räddar vi liv tillsammans." avslutar Patrik.

Första steget i rekryteringsprocessen

Anne Masalin är senior rekryteringskonsult hos Hammer & Hanborg och hjälper våra kunder att hitta rätt kompetens till både fasta tjänster och konsultuppdrag. Det var Anne som fick samtalet från Patrik.

"Jag blir lätt engagerad i våra kunder och deras värderingar. Inte minst i företag Presto som också gör en samhällsnytta. När de hörde av sig till oss såg vi därför snart att de behövde en person med mycket energi och med samma snabbhet som företaget. Eftersom det också var en helt ny roll fanns flera spännande utmaningar. Kort sagt, de behövde en doer som får saker att hända. Som kan sätta egna ramar och arbeta i en föränderlig miljö."

Varför Presto valde Hammer & Hanborg

Patrik förklarar vidare varför valet hamnade på Hammer & Hanborg och vilken roll de eftersökte

"Vi hittade Hammer & Hanborg via ett samarbetande bolag som rekommenderade er. Vi utvärderade er mot två andra bolag. Men valet landade på Hammer & Hanborg för att ni har bra lovord, bra track record, för att ni är specialiserade (enligt min källa grymma inom kommunikation) och har bra upplägg när det kommer till rekryteringsprocessen. Samt inte minst för att ni arbetar snabbt!"

Vi sökte en kommunikationsansvarig som ville driva och utveckla vår externa och interna kommunikation i samarbete med ledning och andra nyckelpersoner inom Presto. Någon som kunde tydliggöra budskapet och lägga ramar för denna nya kommunikationsroll på företaget. Här fanns verkligen en möjlighet att skapa sina egna riktlinjer utifrån tidigare kunskaper. Men också en roll där personen kan arbeta väldigt operativt och ändå kunna tänka strategiskt framåt. Målet med rollen var också att göra om vår tonalitet för en ny målgrupp och skapa en strategi som skulle stödja vår tillväxt.

"Jag upplevde processen som smidig, ni höll tidsramarna bra och var transparanta. Jag tycker också att behovsanalysen och presentationen av kandidaterna var bra. Jag kände mig trygg genom hela processen." tillägger Patrik.

En till roll inom kommunikation behövde fyllas

Fredrik som är Managing Recruitment Consultant hos Hammer & Hanborg blev också en del av teamet under rekryteringsprocessen eftersom Presto behövde ytterligare en person. En Grafisk Designer.

"Presto hade bråttom. Därför var det väldigt viktigt att vara transparant och kroka arm med kunden. Och inte minst var tillgänglig. Jag var också väldigt rak och agerade bollplank i processen, något som jag älskar att göra. Att agera mentor. Vi var snabbt ute med annonser och med att kontakta kandidater i vårt eget nätverk. Vi lyfte fram de stora möjligheterna att utveckla rollen i och med att Presto är ett snabbväxande företag."

Viktigt att förstå kunden

"Jag uppskattar att mina kontaktpersoner på Hammer & Hanborg, Anne och Fredrik, hade läst på om oss och hade förmåga att se vilken personlighet som passade oss bäst. De styrde tydligt processen framåt och kunde ge råd om roller vi själva inte var lika insatta i. De presenterade en variation av kandidater som på olika sätt kunde hjälpa oss framåt. Då kunde vi tänka strategiskt och välja den kandidat vi bäst behövde för vår framtid just nu. De vågade utmana mig som uppdragsgivare – det var uppskattat!

Anne och Fredrik arbetade också transparant i valet av kandidater med förklaringar som att ”detta är ett wildcard” och så vidare.  Det var skönt att ha med erfarna rekryterare att göra, som hade en god känsla för vad som behövdes. Resultatet blev bra och vi kände starkt för de kandidater som valdes. Jag upplevde processen som smidig, tidsramarna hölls och ni var transparanta. Jag tycker också att behovsanalysen och presentationen av kandidaterna var bra. Jag kände mig trygg genom hela processen." avslutar Patrik.

Presto kommunikationsansvarigPresto kommunikationsansvarig

Emma Bratt kommunikationsansvarig hos Presto

Så här upplevde en av de valda kandidaterna rekryteringsprocessen

Emma Bratt valdes till rollen som kommunikationsansvarig och har nu hunnit jobba knappt ett halvår hos Presto. Hon kommer från början från mediabranschen, TV4, MTG, Com Hem, men har även erfarenhet från HSB. Hon hittade annonsen om Presto på Hammer & Hanborgs hemsida.

"Det var en kompis, som tidigare rekryterats av Hammer & Hanborg, som tipsade. Jag gick genast igång på rollbeskrivningen i annonsen, och kände att jag ville söka jobbet. Annonsen var välskriven, kändes verkligen spot on, känslan var direkt att 'här kan jag bidra'! Jag gillade blandningen av en strategiskt- och operativ tjänst – med utvecklingsmöjligheter inom företaget. Det var en snabb första kontakt och jag signade en månad senare. Jag var i flera processer samtidigt och hade möten med rekryteringsansvarige Anne innan jag träffade kunden, och fick bra återkoppling under hela processen, både från Anne och Presto. Bilden jag fick av Presto under rekryteringsprocessen stämde sedan också väl överens med verkligheten.

Jag har varit verksam i flera olika typer av branscher men den här branschen var helt ny för mig så jag var nyfiken på att utforska den. Men viktigast var min magkänsla – att tjänsten verkade intressant och utmanande och att företaget kändes bra och många bitar har fallit på plats under vägen för mig under min första tid här. Presto har de senaste åren genomgått stora förändringar och har gått från att vara ett produktorienterat familjeägt företag, till att bli ett snabbväxande tillväxtbolag med riskkapitalister som ägare där vi numera erbjuder helhetslösningar inom brand och olycka. Detta har öppnat upp nya sätt och behov att marknadsföra oss på och kommunicera till nya målgrupper – och det känns väldigt roligt att få bidra i det förändringsarbetet, säger Emma.

Under mina två första veckor fick jag gå ett gediget onboardingprogam – vilket var väldigt lärorikt med många möten med nyckelpersoner i företaget. Jag fick också vara ute en hel dag med brandskyddstekniker och fick träffa kunder som var väldigt lärorikt. Men det är först nu, efter nästan fem månader på plats, som rollen börjar ta form. Tempot och ambitionsnivån är hög – för alla i företaget upplever jag. Men det är en stark optimistisk stämning och fokus framåt och att vi ska nå de högt uppsatta målen tillsammans!

Som arbetsgivare skulle jag beskriva Presto som ett företag med otrolig framåtanda, driv och fokus, samtidigt som det är ett väldigt hjälpsamt och vänligt företag och den kombinationen tycker jag är oslagbar, avslutar Emma.

Kontakta oss