blogg från konsultblogg från konsult

Blogg

2024-10-08

Digital kommunikation utvecklas – men relationer förblir kärnan

Teknisk utveckling och digitala verktyg förändrar kommunikationsbranschen i snabb takt. Samtidigt är grunden densamma – framgångsrik kommunikation bygger på tillit, förståelse och starka relationer. I sin blogg reflekterar vår konsult Madelene Lundin över hur vi kan dra nytta av den digitala transformationen utan att tappa fokus på människan.

Madelene Lundin KonsultMadelene Lundin Konsult

Madelene Lundin, konsult inom kommunikation och digital utveckling.

När jag i tidernas begynnelse började jobba med kommunikation och marknadsföring fick jag kånka runt på roll-ups, ha kundregister i Excel och skicka ut flyers med Posten. Nu skriver jag AI-prompter och knåpar ihop emoji-laddade stories på Instagram. Kommunikationsbranschen är i förändring – även om en och annan roll-up fortfarande kan behöva kånkas. Men förändrar den tekniska utvecklingen yrket helt i grunden?

Våra digitala verktyg förfinas och förbättras i rasande fart. De hjälper oss kommunikatörer skapa mer träffsäkra och personliga budskap och förstå behovet hos våra målgrupper. Samtidigt handlar grunden i kommunikation om relationer, tillit och förståelse. Målgruppen eller kunden ska uppleva att avsändaren har förstått vad hen behöver göra, veta eller kunna. Budskapen ska vara trovärdiga och tydliga, gärna också roliga och inspirerande.

Förändringar skapar något slags oro hos alla. Vissa upplever stark ångest medan andra ser det nya som som spännande. Min erfarenhet är att kommunikation kring stora interna förändringar – som en flytt till nya lokaler eller helt andra arbetssätt – aldrig blir effektiv om inte medarbetarna känner sig hörda, förstådda och själva får vara delaktiga. När jag påbörjar ett konsultuppdrag på en ny arbetsplats upplever jag att samma mekanismer kickar in. Uppdragsgivaren, som tagit in konsulten, är glad att någon börjar reda i den där gamla surdegsfrågan eller tar lead i ett arbete som inte fått styrfart. Kollegorna välkomnar vanligtvis också konsulten men känner kanske samtidigt tveksamhet: kan en konsult verkligen det här jobbet och hur kan en utomstående förstå våra förutsättningar och vår kultur? Det kan ta lite tid att bygga det viktiga förtroendet och tilliten och det fungerar bara genom goda relationer och ett öppet och lyssnande förhållningssätt. Precis som i ett kommunikationsarbete.

Den digitala transformationen kommer hjälpa oss pin-pointa individualiserade budskap och underlätta vårt jobb på massor av sätt, som jag inte ens kan föreställa mig idag. Men vi ska aldrig tappa bort etiken och empatin, att vårt jobb i grunden handlar om människor. Först då blir kommunikationen effektiv och meningsfull på riktigt.

På Hammer & Hanborg hittar du erfarna kommunikationskonsulter som har djup förståelse för både kommunikation och den snabbrörliga marknaden. Våra konsulter hjälper er att skapa relevanta och effektiva lösningar, oavsett om det handlar om att stärka er digitala närvaro eller utveckla er kommunikation. Madelene Lundin är ett bra exempel på den typ av konsult som kan göra skillnad för er verksamhet.

Behöver du stöd i ert kommunikationsarbete? Kontakta gärna Annika Lasmarias Vill du bli en del av vårt kandidatnätverk? Då kan du registrera dig här