Rapport Framtidens kom och marknadRapport Framtidens kom och marknad

Framtidens kommunikation & marknadsföring – Industri 4.0 & Industri 5.0

Det är uppenbart att både kommunikation och marknadsföring förändrats mycket under de senaste 20 åren. Från att ha varit två relativt avgränsade discipliner ser vi nu en betydligt mer komplex och svårdefinierbar ekologi växa fram. Det finns exempelvis fler än 160 roller som kan knytas till områdena i en genomgång som Hammer & Hanborg nyligen genomfört. Antalet roller ökar hela tiden.

Den 5:e generationens industri kommer att ytterligare ställa nya krav på kompetenser, roller och organisering. Digitaliseringen är en viktig drivkraft i utvecklingen men det finns också ökade krav på verkshöjd, kreativitet och innovation i vår nya verklighet. Förmågan att beröra blir möjligen viktigare.

Vi kan förvänta oss att se glidningar mellan olika roller. Inte bara mellan marknad och kommunikation, utan också rörelsen mot artificiell intelligens, HR och hållbarhet. Den snabba utvecklingen och förfiningen av AI gör att vi närmar oss en värld med posthuman kommunikation och marknadsföring.

Låt oss tillsammans utforska framtiden - börja med vår rapport!

Hur vi kan hjälpa dig

1. Boka ett möte med någon av våra rekryteringskonsulter. Vi kommer gärna ut och berättar mer om rapporten för dig eller ditt team.

2. Hammer & Hanborgs kompetensmodell - Arbetsmarknaden är i förändring. Nya roller tillkommer och gamla försvinner. Det får självklart konsekvenser när det gäller vilka kompetenser som behövs för att lyckas. Med vår kompetensmodell säkerställer vi att du letar efter och utvärderar rätt beteendekompetenser.

3. Vi kan vår bransch, vi har erfarenhet som sträcker sig över 30 år, och är ledande experter inom rekrytering, hyra av konsulter, interim executive och chefsrekrytering

4. Inspirationsföreläsningar och workshops med våra populära och eftertraktade förändringskonsulter inom ledarskap, självledarskap och innovation.

Vi har sett helt nya yrkesroller växa fram och alltid kunnat ligga steget före våra kollegor i branschen. Ibland har vi till och med legat lite för långt fram. Redan 2016 började vi prata om självledarskap och tog de första stegen mot att införa det i vår egen organisation.

Hör av dig till oss!

Kontakta oss