
Här kommer tre anledningar till varför du bör rekrytera under sommaren. Rekryteringskonsult Claes Wallin svar:
- Ökad möjlighet att komma igenom bruset. Generellt sett så minskar antalet annonser under sommaren vilket gör att din annons får mindre konkurrens av andra företag som letar efter nya medarbetare.
- Sommaren ger tid för reflektion och hösten är tid för nystart. Många kandidater använder sommarledigheten till att reflektera över sin jobb situation och framtida karriärplaner. Efter en längre ledighet ser vi en ökning i antalet aktiva jobbsökanden. De flesta kandidater håller sig uppdaterade om intressanta jobbmöjligheter även under semestern.
- Kom igång snabbt efter ledigheten. Har ni ett rekryteringsbehov till hösten finns det ingen anledning att vänta med att annonsera. En jobbannons kan ligga ute under sommaren så att ni kan starta med urvalsarbete och intervjuer direkt efter ledigheten. Det är viktigt att lägga rätt förväntningar hos kandidaterna om vilken tidsplan som gäller. Formulera det redan i annonser och i all efterföljande kommunikation.
Lycka till!
Jag är senior rekryteringsspecialist på Hammer & Hanborg by Jurek, med lång erfarenhet från marknadsföring och kommunikation Jag matchar kompetensbehov på alla nivåer – från chefer till specialister, både för konsultuppdrag och fasta roller. Kontakta mig gärna om du har frågor.
Behöver ni hjälp så finns vi i Öresund/Göteborg, Stockholm och Oslo för att hjälpa er med delar eller hela rekryteringsprocessen ring 08-459 03 50 // 22 44 33 00.
❤️ Att hitta ditt drömjobb! Connecta med oss och bli en del av Framtidens professionella liv
❤️ Rekrytering. Vår syn på rekrytering handlar om att säkerställa att er organisation är kompetenssäkrad för framtiden – på alla nivåer
❤️ Executive Search. Vi hjälper er att hitta framtidens ledare – med djup branschkunskap, marknadens största nätverk och en strukturerad rekryteringsprocess som säkerställer rätt matchning.
❤️ Interim Management. Våra Interim Executives är handplockade och har olika spetskompetens inom kommunikation, marknadsföring, försäljning eller digitala tjänster