Berätta lite om dig själv – vem är du och vad är din roll hos Axis?
– Jag är en väldigt glad och positiv prick, positiv till den grad att det nog ibland kan reta folk omkring mig. Skämt å sido, jag brukar ha en tendens att se mer till det positiva än det negativa, oavsett situation. Jag har 13 år inom media, marknadsföring och kommunikation och för ungefär 1 år sen, tog jag klivet in i konsultlivet. Mitt första och pågående uppdrag är hos Axis Communications som project manager i deras marketing team på huvudkontoret i Lund. Jag projektleder större projekt och produktioner som sker inhouse. Just den här rollen skulle jag vilja säga handlar om projektledning i sin renaste form.
Hur börjar en typisk dag för dig som uthyrd Project Manager hos Axis?
– Förutom den obligatoriska morgonkaffen, såklart, så brukar jag alltid börja med att gå igenom dagens kalender, se om och vilka möten jag behöver förbereda inför som inte redan är förberedda samt gå igenom min to do-lista som jag löpande uppdaterar.
Vilka är de vanligaste uppgifterna som fyller din dag?
– Vissa dagar består större delen av möten med både mina kollegor i teamet, men även med de olika beställare inom Axis som startat igång projektet jag sitter med. Men det är även väldigt mycket koordinering och avstämningar: Är leveranser i tid? Ligger vi i fas i produktionen? Behöver vi boka in ytterligare möte?
Hur interagerar du med teamet och andra avdelningar på Axis under dagen?
– Väldigt olika. Men då vi i teamet sitter tillsammans har vi enkelt för att bara springa över till varandra, men en hel del kommunikation sker även digitalt genom Teams och mail.
Kan du beskriva en situation där din roll som extern konsult verkligen gjorde skillnad?
– Det finns nog många såna situationer utan att beskriva en specifik. Men då min bakgrund ligger framförallt i HUR vi kommunicerar och syns, och inte främst i VAD vi kommunicerar, så har jag många gånger kunnat gå in med det perspektivet i olika projekt.
På vilket sätt har din externa blick kunnat bidra med nya perspektiv eller lösningar till teamet på Axis?
– Jag har ju en erfarenhet som kommer främst från mindre bolag och med det har jag både lärt mig mycket om hur det fungerar och behöver fungera i en betydligt större organisation som Axis är, men jag upplever också att jag många gånger kunnat se hur vi kunnat effektivisera vissa processer och förenkla saker. Sen är ju min erfarenhet inom media så starkt kopplat till det vi gör i teamet, att jag alltid har möjlighet att ha de glasögonen på mig när vi pratar om allt från stora kommunikationskoncept till en broschyr som ska tas fram för en specifik målgrupp.
Hur säkerställer du att kommunikationsprojektet på Axis når sina mål?
– Tydlighet, kommunikation och struktur. Det är, som nämnt, lite av projektledning i sin renaste form. Jag kommunicerar väldigt mycket med de jag arbetar med som sitter med projekten för att säkerställa alla är på samma linje som jag. I mitt team sitter det så otroligt kompententa människor som är experter inom sitt område och där litar jag fullt ut på dom. Min roll i det hela blir snarare att ge dom rätt förutsättningar och tydlighet för att de ska kunna göra ett så bra arbete som möjligt.
Vilka är de största utmaningarna som en extern Project Manager kan hjälpa ett bolag att lösa?
– Stora projekt som t.ex. produktlanseringar är något som är enormt tidskrävande, men som också kräver kompetens inom kommunikation och marknadsföring. Många av våra beställare har inte det som sitt huvudsakliga arbetsområde och där är jag övertygad om att vi kan komma in och inte bara hjälpa till i faktiskt produktion, men även som rådgivare, bollplank och expert. Med min bakgrund inom media och på mediabyråer, så har jag ofta mycket input till projekten och produktionerna, vilket jag tror är användbart och uppskattat.
Vilken typ av kompetens, utöver Project Management, har du fått utveckla under din tid på Axis?
– Min förståelse för hur struktur och processer fungerar på ett stort globalt och väldigt innovativt bolag, har ökat enormt mycket. Till skillnad från mina tidigare arbetsplatser så behöver den här sortens bolag verka på ett annat sätt och det har varit väldigt spännande att sätta mig in i. Det är helt klart en helt annan komplexitet än jag tidigare varit med om. Sen har jag också lärt mig mycket om branschen i sig, som Axis verkar inom.
Hur skiljer sig din roll som Project Manager hos Axis jämfört med en fast anställning?
– Spontant skulle jag säga att det inte skiljer sig så mycket, jag känner mig som en del i teamet, men såklart kommer konsultlivet med en viss frihet jag kanske inte hade som anställd. Och det är något som känns väldigt bra med att man arbetar och fakturerar för sig själv helt och hållet.
Vilken typ av frihet har du att styra din egen tid och dina uppgifter?
– Väldigt mycket, skulle jag säga. Framförallt i hur jag lägger upp mina arbetsdagar och min tid. Uppgifterna är mer fasta och definierade utifrån det uppdrag och den roll jag har här, men där det finns möjligheter att forma sin roll och bidra på andra håll om behov finns.
Hur hanterar du övergången mellan olika uppdrag? Vad är dina bästa tips för att snabbt komma in i en ny kultur?
– Jag tror det bästa är att lyssna och känna in, framförallt i början. Det är en konst i sig att läsa av ett rum, en kultur och människor, men något som jag tror är en otrolig fördel och som underlättar en sådan övergång. Jag går alltid in med stor ödmjukhet inför mitt uppdrag och det bolag jag kommer till, vilket jag tror är avgörande för en bra start.
Vilka är de största fördelarna med att vara en uthyrd konsult via ett rekryteringsbolag som vårt?
– Jag skulle säga tryggheten. Genom Hammer & Hanborg har jag inte bara fått ett uppdrag, utan även kontinuerlig rådgivning och stöttning. Jag är en klassisk peoples person och måste erkänna att det var en av mina rädslor när jag tog klivet ut som konsult – att det skulle kännas ensamt. Men tack vare att ha ett Hammer & Hanborg i ryggen så har det aldrig känts så, jag har alltid haft någon att ringa, bolla tankar och idéer med och ta en härlig lunch med.
Vad skulle du säga till någon som funderar på att ta steget och bli konsult men tvekar?
– Testa! Ge det ett försök. Det betyder ju inte att man måste arbeta som konsult resten av livet, men jag tycker helt klart det är värt att testa om man varit nyfiken på det. Jag har lärt mig otroligt mycket bara på den tiden jag arbetat som konsult, både om mig själv som person, men även landat i mycket nya insikter när det kommer till hur jag vill min arbetssituation och karriär ska se ut.
Vad är nästa steg för dig? Hur tänker du kring framtida uppdrag och utmaningar?
– Svår, men kul fråga! Jag är ju en person som verkligen tycker om att testa nya saker och jag hoppas konsultlivet kan ta mig ut på kul och inspirerande uppdrag, men kanske även lite obeprövad mark i form av nya branscher och bolag.

Vill du veta mer?
Hammer & Hanborg hjälper organisationer att hitta rätt kompetens, oavsett om det handlar om chefsrekrytering, interimslösningar, konsultuthyrning eller rekrytering. Vi är specialister inom kommunikation, marknadsföring och digitala roller, och vi matchar rätt person med rätt uppdrag.
Vill du veta mer om våra konsultlösningar? Kontakta rekryteringsspecialist Jessica Fischer så berättar hon mer om hur vi kan hjälpa just din organisation.
Nyfiken på nya uppdrag? Bli en del av vårt kandidatnätverk och få tillgång till spännande roller och konsultuppdrag. Registrera dig här vi ser fram emot att lära känna dig!