KompetensbristKompetensbrist

Blogg

2021-11-03

Så hanterar du kompetensbristen – här kommer den fjärde strategin

Hammer & Hanborg har satt ihop en guide för att kompetenssäkra organisationer inom områden med stor kompetensbrist. En guide som innehåller fem strategier för att rusta organisationen med rätt kompetens för framtiden. I det här blogginlägget ger jag, Sara Abrahamsson Chief Candidate Experience Officer, er den fjärde strategin - Hire for attitude - Train for skills.

Redan innan pandemin pågick en omfattande strukturomvandling driven av digitaliseringen, teknikutvecklingen och automatiseringen som påverkade balansen mellan tillgång och efterfrågan på kompetens. Grunden till denna kommer bland annat från politiska mål om energieffektivitet och klimatomställning som påskyndar den gröna omställningen och produktionen av digitala varor och tjänster. Detta påverkar den kompetensbrist vi ser på arbetsmarknaden idag. Vi har hög arbetslöshet och samtidigt skriker arbetsgivarna efter kompetens. Men inte vilken kompetens som helst utan viss kompetens. Det har under lång tid varit stor brist på kompetens inom IT. Nu ser vi att bristen ökar inom Hammer & Hanborgs kompetensområden; kommunikation, marknadsföring, digital försäljning och spetskompetenser inom HR och hållbarhet.

Därför har vi satt ihop en guide för att kompetenssäkra organisationer även inom områden med stor kompetensbrist. Vi har fem olika strategier för att rusta organisationen med rätt kompetens för framtiden. Här presenterar vi den fjärde strategin av fem - Hire for attitude - Train for skills.

Hire for attitude - Train for skills

När det är svårt att hitta personer med rätt ”hard skills”, alltså hur man jobbar i ett visst program, hur man kodar etc så kan personer med rätt motivation sannolikt lära sig det. Ibland handlar det om att hitta minsta antalet kriterier kandidaten måste uppfylla. Om kandidaten har 60 procent av de kompetenser som krävs, men har rätt attityd till utveckling och passar in i organisationens kultur, kan man jobba på att bygga upp de resterande 40 procenten med tiden. Bäst tillgängliga kandidat just nu!

Kompetens är förmågan att omsätta personlighet, problemlösningsförmåga, erfarenheter, kunskaper, färdigheter och motivation i beteenden som är avgörande för en särskild arbetsprestation. Forskning inom rekrytering och urval menar att begåvning är den enskilt bästa faktorn för att förutsäga framtida framgång i arbetet. Men– det handlar om en helhetsbedömning. Eftersom hög begåvning, utan rätt motivation inte ger effekt.

Vad är talang? Talang handlar om personens potential att lyckas i en roll. Hammer & Hanborgs kompetensmodell utvärderar just de här genom att titta på beteendekompetenser och matcha dessa mot rollen, organisationen, kulturen och en mängd andra faktorer.

Därför är det viktigt att se förbi detaljerna i det klassiska CV:t och leta efter förmågor som går att återanvända och håller över tid. Som exempelvis problemlösning, nyfikenhet, ansvarstagande och anpassningsbarhet.