Beskriv vem du är och vad har du för roll på Inter IKEA?

– Jag heter Louise Dock och jobbar som Communication Specialist på Inter IKEA. Jag drivs framför allt av hur kommunikation kan göra det komplexa begripligt och engagerande. Just nu, och många av mina uppdrag, är kopplade till förändringskommunikation, där det handlar om att leda medarbetare genom en förändring (inklusive de personer som ska vara de som leder dem…).

Vilket är ditt roligaste eller mest utmanande projekt du har jobbat med under din tid på Inter IKEA, och vad lärde du dig av det?

– Jag tror att det initiativ som jag är del av just nu, är ett av det roligaste och mest spännande. Både på ett personligt och samhällsmässigt plan. Vi ska införa AI-verktyg inom den organisationsdel jag tillhör. Det har gått snabbt, och på väldigt kort tid har det både förändrat hur jag ser på AI och hur jag ser på min egen roll.

Jag har insett att AI inte handlar om att ersätta mig (eller någon annan), utan att det handlar om att se på sitt värde ur ett nytt perspektiv. Jag har förstått hur tekniken kan förstärka det vi redan är bra på, och frigöra tid för det som verkligen kräver mänsklig kompetens.

Det roligaste är ju ändå människorna och det som uppstår när två eller fler människor möts. Både anställda på IKEA och andra konsulter från andra bolag. Så mycket man kan lära sig av andra. En ynnest.

Vad anser du är de viktigaste principerna för att lyckas i din roll som Communication Specialist?

– Jag skulle säga att det finns fem principer som är avgörande för mig i min konsultroll. Dessa har verkligen hjälpt mig att snabbt komma in i nya uppdrag och leverera värde. De är:

  • Uppdragsgivarens behov och förväntningar: Först och främst måste jag förstå min uppdragsgivare: hur organisationen fungerar, dess värderingar, strategier, strukturen och riktlinjerna för kommunikationen (eftersom det är det jag jobbar med). När det gäller själva uppdraget behöver jag tydlighet kring vad som förväntas och när. Detta hjälper mig att prioritera rätt och leverera det bästa värdet.
  • Ta initiativ och leverera: Jag är övertygad om att företag anlitar konsulter för att få saker gjorda. Därför jobbar jag snabbt och tar hellre initiativ som är 80% rätt, än att inte komma framåt alls. Så länge jag kan motivera mina beslut, känner jag mig trygg att det jag gör är bra nog.
  • Var öppen och prestigelös: Jag är tillsatt pga. min kompetens, men jag vet också att jag inte kan allt. Därför frågar jag när jag är osäker. Människor uppskattar oftast att hjälpa till, men kom ihåg att uppmärksamma de som hjälpt dig.
  • Återkoppla regelbundet: Jag håller min uppdragsgivare uppdaterad om utvecklingen av mitt uppdrag. Både om vad som har gjorts och vilka utmaningar som uppstått. Jag upplever att det skapar tillit och säkerställer att jag får stöd där det behövs.
  • Professionell men personlig: Jag är alltid professionell och etiskt korrekt, men jag vågar också vara mig själv. I slutändan är det jag som människa, inte konsulten, som bygger tillit och mitt personliga varumärke.

Hur ser en typisk dag ut för dig som Communication Specialist på Inter IKEA? Vad är de vanligaste uppgifterna som fyller din dag?

– Finns nog inte en typisk dag. Mitt uppdrag kan handla om att skapa kommunikationsplaner, skriva texter, ta fram visuellt material eller att vara ett bollplank i strategiska och operativa diskussioner.

Hur skiljer sig din roll som konsult via Hammer & Hanborg jämfört med om du hade varit anställd direkt av Inter IKEA?

– Det jag personligen uppskattar med att vara konsult via Hammer & Hanborg är att jag får fokusera fullt ut på det jag är bäst på att göra – leverera. Jag trivs med att kunna gå in i ett uppdrag, snabbt sätta mig in i kontexten och bidra med konkreta resultat utan att behöva lägga tid på intern politik. Just nu befinner jag mig på en plats i min karriär, där jag inte har något behov av att tillhöra en organisation. Jag tycker snarare att det är en styrka att kunna stå lite utanför, se saker med opartiska ögon och behålla mitt fokus på uppgiften. Det ger mig både energi och arbetsglädje.

Avslutningsvis, vad skulle du säga till någon som funderar på att ta steget och bli konsult men tvekar? Vilka är de största fördelarna med att vara uthyrd konsult via ett rekryteringsbolag som Hammer & Hanborg?

– Då säger jag: sluta tveka! Det är ett fantastiskt sätt att jobba på. Hos Hammer & Hanborg känner jag mig verkligen väl omhändertagen. De är professionella, lyhörda och engagerade, jag upplever att de ser mig och mina behov. De tar hand om mycket av det administrativa och driver frågor som arvode och villkor på ett sätt som jag själv varken kan eller vill göra. Det ger mig både trygghet och arbetsro, så att jag kan lägga all min energi på uppdraget.

Louise Dock, Communication Specialist
Fotograf: Mette Ottosson


Vill du veta mer? Vi på Hammer & Hanborg är specialister på att matcha rätt kompetens med rätt uppdrag inom kommunikation, marknadsföring och kommersiella roller. Om din organisation behöver hjälp med rekrytering eller konsultlösningar, kontakta Jessica Fischer så berättar hon mer.

Är du själv nyfiken på nya uppdrag? Bli en del av vårt kandidatnätverk för att hitta spännande roller och karriärmöjligheter, precis som Louise.