En dag på jobbet som uthyrd kommunikatör. Foto: Niclas FranzénEn dag på jobbet som uthyrd kommunikatör. Foto: Niclas Franzén

Blogg

2022-06-03

En dag på jobbet som uthyrd kommunikatör

Emma Arildsson-Matti har varit på uppdrag hos Trafikverket i snart två år. Ibland kan det gå fort att gå på ett uppdrag och det gjorde det minst sagt för Emma! Är du nyfiken på vad en uthyrd kommunikatör gör om dagarna? Läs Emmas blogg!

Emma ArildssonEmma Arildsson

Emma Arildsson-Matti vår konsult hos Trafikverket. Foto: Niclas Franzén

Kan du berätta lite om dig själv och din bakgrund?

– Jag pluggade Journalistik och medieproduktion i Kalmar och har sedan min examen 2012 jobbat som både webbredaktör, digital kommunikatör och kommunikatör, främst på stora medieföretag så som Bonnier Magazines & Brands, Aller media och Story House Egmont. Att skriva och fotografera har alltid varit två av mina stora intressen och tack vare praktiken på VeckoRevyns webb under utbildningen så upptäckte jag hur roligt det var att jobba digitalt. Det var efter det som jag började inrikta mig på webben. Sen får jag erkänna att sociala medier äter upp mycket av min ”egentid”, så att jobba med det är som att jobba med sitt fritidsintresse.

 

Nu har du jobbat en tid hos WSP/Trafikverket. Hur har det gått?

– Jag har varit på Trafikverket i drygt två år och tiden har verkligen gått fort.

 

Hur kom du i kontakt med Hammer & Hanborg?

– Jag hade aldrig hört talas om Hammer & Hanborg utan letade jobb när flera av mina vänner och bekanta tipsade mig om samma annons – den som kommunikatör för Trafikverkets järnvägsprojekt Fyrspåret Malmö-Lund. Jag hade absolut ingen erfarenhet av byggbranschen och noll koll på järnvägsarbete och infrastruktur, men tyckte att annonsen var skriven på ett avslappnat och kul sätt för att komma från en myndighet. De sökte dessutom någon som tidigare hade jobbat med webben och sociala medier, så jag kände att det var mig de sökte.

 

Hur upplever du Hammer & Hanborg som arbetsgivare?

– Hammer & Hanborg är en trygg arbetsgivare och allt funkar väldigt smidigt. Jag har aldrig tidigare jobbat som konsult, men det känns snarare som att Hammer och Hanborg är mina externa kollegor, så vi har en avslappnad och peppande relation.

 

Vad är det bästa med att gå in som konsult? Hur är det att vara uthyrd konsult genom Hammer & Hanborg? Varför bemanning och inte rekrytering?

– Det var en slump att tjänsten som jag var intresserad av låg ute som ett konsultuppdrag, och i mitt fall ett ganska långt uppdrag på drygt två år. Det bästa med min anställning är att jag har fått möjlighet att testa på en helt ny bransch.

 

Kan du beskriva processen, din upplevelse från första kontakt med oss till att du startade hos WSP/Trafikverket?

– Allt gick väldigt fort och sköttes proffsigt. Det kändes som att H&H var måna om att både jag och min blivande arbetsgivare skulle klicka och känna att det blev en bra matchning. Snabbt efter att jag hade sökt tjänsten fick jag intervjun, och bara två veckor senare började jag min anställning.

 

Hur ser en helt vanlig dag ut för dig som kommunikatör hos WSP/Trafikverket?

– Mina dagar ser ganska olika ut. Vi kör en avstämning på morgonen för att få koll på dagen och veckan, och det är bra då jag och mina två kollegor har olika ansvarsområden. Jag ansvarar för våra sociala medier, så förutom att göra inlägg på Facebook och Instagram så svarar jag även dagligen på frågor och meddelanden som kommer in där. Vi har en egen webbsida, som under våren migrerade till en ny plattform, vilket var intensivt men roligt. Ibland är det snabba bollar som gäller, så som ett störningsutskick eller information om att vi har asfalterat en väg som ska ut, till längre arbeten som vår hållbarhetsrapport.

Jag sitter på kontoret men har också möjlighet att jobba hemifrån, vilket ger en stor frihet. Ibland åker jag ut på bygget för att uppdatera mig om vad som händer och det är otroligt spännande att gå med en kunnig kollega och höra vad sladdarna i marken egentligen är för något, eller varför man gör ett visst arbete innan man kan påbörja något annat. Ute i fält är jag som vilken besökare som helst och kan titta på projektet med en besökares ögon, vilket också har hjälpt mig många gånger när jag gör inlägg för våra sociala medier. Det jag tycker är intressant går troligtvis en utomstående också igång på. Vi har precis avslutat en husvagnsturné, där vi under tre eftermiddagar åkte ut och svarade på frågor hos närboende, så det var annorlunda och kul.

Konsult ute på husvagnsturnéKonsult ute på husvagnsturné

Foto: Niclas Franzén

Vad gör du helst när du inte jobbar?

– När jag inte jobbar tycker jag om att hänga med familjen och mina kompisar, fika eller äta på något trevligt ställe i Malmö. Jag är alltid på en mysig frukost eller en fika. Jag tycker också om inredning och har inga problem med att hänga på IKEA en hel dag.

 

Skulle du rekommendera andra att göra uppdrag genom Hammer & Hanborg?

– Ja, det skulle jag rekommendera. Jag har inte haft en tanke på att jobba som konsult innan och trodde nog inte att det förekom så ofta i min bransch, men många av mina kollegor är också konsulter och det är inte ovanligt att man går från projekt till projekt och på något sätt «fastnar» i branschen.

 

Har du något tips för andra som är intresserade av att göra konsultuppdrag? Vad ska man tänka på?

– Eftersom det här är mitt första konsultuppdrag kan jag inte skryta med så många tips mer än att vara öppen och lyhörd. Det är en fördel att vara social när du kastas in i ett nytt projekt eftersom det är många nya människor att lära känna, och där du som kommunikatör behöver veta vem som kan hjälpa dig att svara på olika frågor.

 

Varför ska man jobba som konsult?

– Jag har inte upplevt att det är någon större skillnad på att jobba som konsult än som anställd direkt av företaget. Möjligheten att testa på en ny bransch är det första jag tänker på. Och ibland kan det vara mer generöst att vara konsult med tanke på klämdagar och halvdagar.

 

Vad ser du fram emot just nu? Hur ser 2022 ut för dig?

– Fyrspåret står inför en stor tågavstängning till hösten så jag hoppas kunna vara med och förbereda så mycket som möjligt inför det. Jag avslutar snart mitt uppdrag på Trafikverket och ser fram emot att göra det på topp. Efter sommaren går jag på föräldraledighet och hoppas att det finns ett nytt spännande uppdrag som väntar när jag är tillbaka om drygt ett år. Men först blir det lite sommarledighet och som höggravid håller jag tummarna för en sval sommar.