FeedbackkonceptFeedbackkoncept

Blogg

2021-11-02

Guldkorn ur ett Forskningsbaserat Feedbackkoncept – här får du dem!

Att se och bli sedd är ett mänskligt behov och ger så mycket i utbyte, såsom engagemang, kreativitet, trygghet och ökad kapacitet. Alla behöver både ge och få feedback – av alla. Det ingår i feedbackkonceptet att ledaren blir avlastad då kollegorna hjälps åt att ge varandra feedback och på så sätt leder varandra. Vår Feedback Culture Consultant, Amanda Ekman, ger dig guldkornen för att lyckas.

Författare: Amanda Ekman

Den bästa och effektivaste feedbacken är när den kommer naturligt och tilliten redan finns där. För att komma dit behövs rätt verktyg, övning, struktur och uppföljning som passar ert dagliga jobbliv. Du behöver se till att hela din arbetsstyrka är relevant och att organisationen utvecklas minst lika fort som omvärlden. Se till att ni leder utvecklingen. Hjälp varandra framåt så går det snabbare.

Ge personalen eller teamet som sätter igång med denna feedbackmetod, dessa redskap:

Vi utvecklas mer enligt forskning när vi fokuserar på styrkorna. Alltså positiv feedback, kalla det beröm eller uppskattning om du vill. Att lyfta fram det positiva någon gjort eller beteende får personen att utvecklas snabbare och bli mer motiverad. Inte bara vår svenska Alva Appelgren forskar om detta i hjärnan, utan även Harvard Business Review har publicerat forskare där man ser att styrkeområdena med många nervbanor har lättare att bygga nya nära det området. Alltså blir det snabb utveckling av att fokusera på styrkorna. Jag möts av många som tycker och tror att feedback behöver vara konstruktivt och kanske till och med kritiskt, att det är då vi utvecklas som mest.

Vad är det som är så viktigt med att lyfta fram felen, att fokusera på problemen? Ser ni detta fenomen i er organisation?

Vi är många som automatiskt hittar fel särskilt hos oss själva, och hur vi behandlar oss själva speglas ofta i hur vi ser på andra. Det vi behöver komma ihåg är att det som var viktigt på stenåldern inte längre gäller och vi behöver inte fokusera på alla hot och faror på samma sätt som då var livsviktigt för oss. 75 procent är redan medvetna om fel de gör enligt Harvard Business Reivew som undersökt flera tusen personer globalt som fått feedback. Min känsla är att siffran är ännu högre i Sverige. Istället för problemanalys så är möjlighetsanalys ett effektivare och roligare sätt att komma framåt snabbt. Om du hjälper dina kollegor att se framåt istället, så blir det genast lättare.

Om vi vill se en förändring framåt så ställer den som ger feedback öppna frågor och låter personen själv komma fram till vad den vill förändra och hur. Denna coachande feedback är långt mer effektiv än att du letar fel och brister hos den du vill ge feedback till. Vill du eller personen brainstorma och hitta kreativa lösningar tillsammans så är det bästa alternativet efter öppna frågor. Du kan också köra feedforward, fråga om du får ge förslag, idéer eller om du får berätta vad du ser.

Har du dessutom alltid övervikt på den positiva feedbacken gärna i förhållandet 7:1 eller iallafall 3:1 så har du hittat den bäst formeln istället för att bygga tillit och få effekt av din investerade tid i feedbacksamtal. Det menar flertalet forskare, inte bara Losada forskningen utan även Harvard Business Review. Hitta Success Factors hos personen och lyft upp dem.

Även när det gäller på team-nivå så lägger vi gärna in i planen ett tillfälle helst varje vecka där vi i teamet lyfter olika Success Factors, dels i jobbet, det som har gått bra och kan göras mer av dvs feedbacksamtal. Även Sucess Factors kring själva feedbacken, den som tycker att det fungerar väldigt bra delar med sig av sina Success storys och tips till övriga gruppen och det är viktigt att alla får tillfälle att göra detta någon gång. De som inte tycker det går bra behöver kanske hjälp att börja se det som faktiskt går bra. Det är även en del av feedbackkonceptet i sig.

Se till att alla i organisationen vet vad de bidrar med genom att ge fakta kring hur de kan berätta det för varandra och även hur de snabbare kan hjälpa varandra framåt. Då växer och blomstrar inte bara personalen utan hela organisationen. Mångfald och inkludering blir naturligt.

Här har jag nu berättat om delar av det forskningsbaserade feedbackkoncept jag sett fungerar i praktiken och delar av hur jag hjälper organisationer med att bygga feedbackkultur på ett smidigt och prestigelöst sätt. Det finns mängder av forskning och fler praktiska verktyg och tips som jag gärna ger er. Jag hjälper till att få struktur, plan och uppföljning som passar er. Metoden fungerar även knuten till mål, syfte eller värderingar och behöver då heldagworkshops för att hinna med. Normal workshop är 2h. Uppföljningsworkshop 1h. Coaching i feedback och kommunikation finns för att stötta innan eller efter kurs/workshop. Titta gärna vidare under tools och även webshopen på kurserna om feedback för att få inspiration.

Har ni frågor eller kommentarer så tveka inte att höra av er.

Önskar er stort lycka till och ser fram emot att samtala vidare om detta med er!

Hur börjar du och varför ska ni göra detta?

Ni kan läsa mer tips om hur ni gör i andra bloggar av Amanda Ekman eller be om ett kostnadsfritt möte och prata om upplägg för er.

♥ Läs blogg Är det svårt att ge och få feedback? Här kommer några enkla tips för att komma igång!

♥ Läs blogg Feedbackkultur – en hygienfaktor i framtiden

♥ Läs blogg Tre vanliga feedbackmissar och vad du gör för att undvika det

♥ Kika in på kursen Skapa energi genom feedback som Amanda erbjuder

♥ Amanda erbjuder även en workshop för ledare och medarbetare Bygg en positiv organisationskultur med Feedback