Cecilia Blom Hesselgren rekryterades till Bilprovningen 2004 och kvar än idag. Men hur har kommunikatörsrollen förändrats?Cecilia Blom Hesselgren rekryterades till Bilprovningen 2004 och kvar än idag. Men hur har kommunikatörsrollen förändrats?

Blogg

2023-01-25

Hur har kommunikatörsrollen förändrats över tid? Träffa Cecilia, som rekryterades av Hammer & Hanborg för 18 år sedan!

Cecilia Blom Hesselgren är kommunikationschef på Bilprovningen. År 2004 rekryterades hon av Hammer & Hanborgs Claes Wallin, och idag, 18 år senare, arbetar hon kvar. Och inte nog med det. Claes Wallin jobbar också kvar. Läs om hur Cecilia kom i kontakt med Hammer & Hanborg, om hennes roll som kommunikationschef och hur den har förändrats, samt vad hon menar är viktigt för ledare idag.

Cecilia Blom HesselgrenCecilia Blom Hesselgren

Cecilia Blom Hesselgren, Kommunikationschef på Bilprovningen

Kan du berätta lite om dig själv och din bakgrund?

Som barn till föräldrar som båda jobbade på Utrikesdepartementet, tillbringade jag större delen av min uppväxt utomlands, bland annat i USA, Afrika och Tyskland. Med flera språk i bagaget siktade jag in mig på en karriär utomlands och gick IB-linjen på Sigtunaskolan Humanistiska Läroverket samt internationella ekonomlinjen (med tysk/engelsk inriktning) på Lunds universitet. Det var nära att jag rekryterades till Exportrådet i Hamburg, men ödet ville annorlunda. Efter några år där jag arbetade med marknadsföring och försäljning i Malmö och sedermera Stockholm, fick jag chansen att sadla om och ägna mig åt min stora passion, nämligen kommunikation. Och det gör jag fortfarande - nästan 30 år senare. På Bilprovningen är jag kommunikationschef sedan 2008.

Claes Wallin var den som rekryterade dig till Bilprovningen 2004 - hur minns du rekryteringsprocessen och kontakten med Claes?

Jag hade precis avslutat min andra och sista föräldraledighet när jag hörde talas om Hammer & Hanborg. Jag blev genast intresserad och registrerade mig som arbetssökande och det dröjde inte länge förrän jag blev kontaktad om ett potentiellt spännande jobb som kunde passa mig. Jag blev positivt överraskad över att det gick så snabbt. Befann mig vid tillfället ganska långt fram i en annan rekryteringsprocess men nappade självklart på förfrågan och redan några dagar senare fick jag träffa Hammer & Hanborgs rekryteringskonsult, Claes.

Jag minns mötet som mycket professionellt, trevligt och inspirerande. Efter tester gick jag vidare och fick besöka företaget i fråga. Utöver chefen fick jag träffa teamet, och några dagar senare även VD. Därefter fick jag ett positivt besked och tackade ja till jobbet.

Vi är det första rekryteringsbolaget inom kommunikation (vi startade redan 1994). Men hur hörde du talas om oss 2004? Vad var det som lockade med just den rollen?

Jag minns ärligt talat inte hur jag hörde talas om Hammer & Hanborg mer än att det var just 2004 i samband med att jag för första gången på länge stod utan jobb efter en föräldraledighet. Troligtvis var det ett tips. Jag registrerade mig som arbetssökande hos dem. Jag hade jobbat som informationschef i många år, men som småbarnsförälder var jag även öppen för att vara informatör.

Till skillnad från många arbetsgivare var Hammer & Hanborg lyhörda och inkluderade mig i en rekryteringsprocess som avsåg ett vikariat som informatör. Jag såg potentialen i jobbet, samtidigt som det passade min dåvarande livssituation. Och när jag fick veta vilket företag och varumärke som jobbet gällde blev det än mer intressant.

Vad var den största utmaningen i rollen som kommunikatör i mitten av 2000-talet, och vad är det idag? Vad ser du för utmaningar i rollen de närmaste åren?

Den stora utmaningen i rollen som kommunikatör i mitten av 2000-talet var att göra sig hörd. Bakom mig hade jag flera år av ensamarbete där jag hade kämpat hårt för att få ledning och styrelse att förstå vikten av information; både internt och externt. Med meriter i bagaget såsom bästa webbplats i Dagens Industris årliga ranking, god kunskap om finansiell kommunikation/IR och erfarenhet av media, lyckades jag ändå avancera, byta arbetsgivare flera gånger och till slut även själv ingå i företagsledningen. Det var först när jag kom till Bilprovningen som information var en självklar del av allt som gjordes i företaget, och jag blev del av ett team. Det var fantastiskt.

Utmaningen idag är inte att göra sig hörd, det är snarare tvärtom. Kommunikation är en självklarhet. Utmaningen är att hänga med i en föränderlig värld, där verktygen och kanalerna för kommunikation blir allt fler. Utmaningen framöver är, att med ständig brist på tid, kunna förstå och prioritera rätt i kommunikationen, så att den blir så träffsäker och effektiv som möjligt.

Är ert företag i behov av att rekrytera eller hyra in extra resurser? Eller behöver ni ta in en ledare för en tidsbegränsad period? Läs mer om hur vi kan hjälpa er!

Vad tror du är viktigt att tänka på som arbetsgivare för att kunna behålla ledare idag?

Ledare måste känna sig sedda, informerade, utmanade, stimulerade och inspirerade. Det är viktigt att arbetsgivaren förstår värdet av sina ledare som kulturbärare och varumärkesbärare – och ger dem de allra bästa av förutsättningarna för att göra ett bra jobb. Där är kommunikationen ett oerhört viktigt verktyg, både internt och externt. Samtidigt är det viktigt för arbetsgivaren att ligga i framkant och visa på ständig utveckling, inte minst på hållbarhetssidan. Det bygger varumärket för att både behålla och attrahera medarbetare och ledare. Sist men inte minst måste man ha roligt.

Din roll inom kommunikation har som sagt förändrats med tiden, men vad är det som driver dig att jobba med kommunikation på Bilprovningen?

Att jobba med kommunikation på Bilprovningen är varierande och roligt. Det innebär allt från att medverka som presstalesman i media och skriva års- och hållbarhetsredovisning, till att spela in filmer för internt och externt bruk, samt göra inlägg i sociala medier. Det finns ingen dag som är den andra lik. Och ständigt tillkommer nya kollegor, samarbetspartners, projekt och uppgifter som gör arbetet fortsatt stimulerande och spännande trots att jag har varit i företaget i arton år. Det är en ynnest att få jobba med- och representera ett av Sveriges mest kända och hållbara varumärken. Det är inte heller alla som har fått vara med om att jobba i ett företag som gått från monopol till konkurrens och en delförsäljning (likt Apoteket).

Vad ser du fram emot just nu?

Just nu ser jag mest fram emot våren, ljuset och värmen. Det är en särskilt stimulerande period i företaget då vi har högsäsong med alla fordon som ska ut på vägarna. Jag är övertygad om att 2023 blir ett nytt spännande och stimulerande år, inte minst med en ny VD vid rodret.