Hammer Hanborg Info - Rekrytering - Stockholm, Göteborg, MalmöHammer Hanborg Info - Rekrytering - Stockholm, Göteborg, Malmö

Hammer & Hanborg – första rekryterings- och uthyrningsföretaget inom kommunikation

 

Åsa och jag, Christina Hammer, träffades när vi läste på IHM. Som tur är hade vi båda namn som slutade på H, vilket gjorde att vi hamnade i en mindre grupp indelad i alfabetisk ordning, och lärde känna varandra lite bättre. Annars hade vi kanske aldrig startat Hammer & Hanborg. Vi gjorde också vårt examensarbete tillsammans och bestämde oss för att om det skulle gå bra skulle vi starta ett bolag tillsammans. Oklart vilket. Det som drev oss var att bygga upp ett bolag, större än bara vi två. Vi var klara med utbildningen 1993 och samma år avreglerades rekryteringsmarknaden. Då kom vi på att det saknades ett rekryterings- och uthyrningsföretag med inriktning information (nu kommunikation) och marknadsföring. Sagt och gjort, det var det vi skulle göra.

Grundare Åsa Falkman och Christina HammerGrundare Åsa Falkman och Christina Hammer

Grundare Åsa Falkman (tidigare Hanborg) Christina Hammer

Hammer & Hanborg två starka och vassa entreprenörer

Vi mötte dock på visst motstånd, utan att på något sätt låta oss nedslås. Flera personer i min omgivning sa till mig att ”vi måste förstå att det inte kommer att fungera”. Mannen på den första bank vi besökte – Nordea på Sankt Eriksgatan - sablade totalt ner vår affärsidé. Det var svårare för kvinnor att få kapital, något som tyvärr inte har blivit mycket bättre sedan dess, trots att undersökningar visar att företag med kvinnliga ägare är mer framgångsrika och tjänar mer pengar. Dessa motgångar hade dock motsatt effekt på oss, vi blev bara mer övertygade om att det var helt rätt att starta. Vi tänkte faktiskt inte en sekund på att det inte skulle bli en succé. Och trots visst motstånd i början har nog ingen av oss tyckt att det varit ett problem att vara kvinna och driva bolag. Kunderna vill ha de bästa och bryr sig inte om det är män eller kvinnor som äger företaget.

Hammer & Hanborg första kund och uppbyggnaden av kandidatdatabasen

Efter en period av möten med banker, nyföretagarcenter, yrkesföreningar och stöttning från gamla lärare på IHM hittade vi vårt eget första kontor, en vindsvåning i Vasastan. Sen satte vi i gång, utan kunder, utan kandidater, med lite ihoplånade möbler, en lånad dator, varsin kostym och stort självförtroende. Första tiden var otroligt kul och ganska snabbt fick vi vår första kund, Landstinget i Stockholm (nuvarande region Stockholm) som hyrde en medarbetare från oss. Som tur var frågade de inte vilka kunder vi hade (eftersom vi inte hade några). En av Sveriges största banker – SEB- gav oss sen förtroende att rekrytera en marknadsförare. Efter några månader gick vi med vinst.

Våra första uppdrag var konsulter som vi hyrde ut till våra kunder, och vi anade redan då att det skulle bli en betydande del av vår verksamhet. Det som senare skulle bli gigg-ekonomin var i sin linda. Det var ovanligt att hyra personer på lite högre nivå, något som nu är allt vanligare och vi har hyrt ut många chefer, interim executives och vi ser en stor ökning när det gäller interimschefer. Vi är övertygade om att det är framtiden och att den riktiga boomen ligger framför oss. Många vill ta uppdrag som interimschefer och konsulter och företag behöver tillgänglig spetskompetens för tidsbegränsade behov. Det kommer att bli en viktig del av arbetsmarknaden - och framtidens professionella liv.

Vi hittade våra kunder bland annat genom att kopiera Sveriges informationsförenings medlemsmatrikel som absolut inte fick användas i kommersiellt syfte. Förhoppningsvis är det preskriberat nu. Våra kandidater var initialt våra gamla kursare från IHM men ryktet om oss spred sig snabbt och vi hade en strid ström med kandidater i vår lilla vindsvåning. I början låg kandidaternas papper i mappar men efter ett tag blev det väldigt ohanterligt så vi byggde en egen databas.

Bolaget växer – Trine Larsen likasinnad entreprenör öppnar i Oslo

Vår ambition har hela tiden varit att växa och bygga ett större bolag. Därför tittade vi på andra geografiska marknader. Den första var Skåne för att lite senare följas av Oslo. Vi gjorde ett litet försök i Danmark också men insåg snabbt att den danska marknaden var helt olik den svenska trots närheten till Sverige och öresundsregionen. Så det blev Oslo istället och Trine Larsen och vilken lyckträff! Vi rekryterade en likasinnad entreprenörstyp med stor potential och dessutom erfarenhet från att jobba med svenskar. Eftersom hon fortfarande är kvar efter 16 år får man ändå betrakta det som en väldigt bra rekrytering.

Trine Larsen Managing Partner / Senior ConsultantTrine Larsen Managing Partner / Senior Consultant

Trine Larsen Managing Partner/Senior Consultant

Hammer & Hanborg upplever både IT-kraschen och Finanskrisen

Även om vår resa på många sätt varit framgångsrik har vi upplev några riktig jobbiga perioder. Den första var IT-kraschen som drabbade oss och Stockholm hårt. Finanskrisen gick oss inte heller obemärkt förbi, men vi har varit väldigt bra på att anpassa oss till läget och vågat gå vår egen väg även när det har varit riktigt tufft. Vi har alltid haft en ambition att ligga längst fram i vår bransch. Därför har vi i snart 20 års tid genomfört undersökningar bland medlemmarna i vårt nätverk och nordiska ledare. Stort tack för det alla ni som svarat genom åren! Tack vare bra spaningar har vi tidigt sett trender på arbetsmarknaden och inom vårt expertområde. Vi har sett helt nya yrkesroller växa fram och alltid kunnat ligga steget före våra kollegor i branschen. Ibland har vi till och med legat lite för långt fram. Sedan några år presenterar vi våra undersökningsresultat i vår bok Framtidens Professionella Liv. I boken kombinerar vi undersökningsresultat med våra egna och ledande experters erfarenheter.

Vi har sett helt nya yrkesroller växa fram och alltid kunnat ligga steget före våra kollegor i branschen. Ibland har vi till och med legat lite för långt fram. Redan 2016 började vi prata om självledarskap och tog de första stegen mot att införa det i vår organisation. När vår VD slutade 2017 beslöt vi oss för att inte ersätta henne utan ta steget fullt ut mot en plattare och mer självstyrande organisation. Något som inte alls mottogs särskilt positivt i vår omvärld. Många var otroligt skeptiska. Men det skulle visa sig senare och inte minst under pandemin vilket försprång vi hade och hur snabbt vi kunde ställa om tack vare att vi var så vana att leda oss själva.

Hammer & Hanborgs värderingar

Redan när vi startade hade vi en tydlig bild av vilket sorts bolag vi ville bygga. Ett bolag att vara stolta över. I vårt första strategidokument skrev vi in att vi skulle behandla våra kandidater lika bra som våra kunder. Att det inte finns någon motsättning med att vara schysst och samtidigt lönsam. Och att våga gå sin egen väg och inte göra som alla andra. Det här blev grunden till de tydliga värderingar som följt oss genom åren och som genomsyrar hela vår verksamhet, de är samarbete, schysst, innovativ och affärsmässig. Jag tror att det kan vara det viktigaste skälet till att så många medarbetare stannat länge hos oss och att vi haft så många återkommande kunder och kandidater.

Vi har också befunnit oss på en ständig förändringsresa där vi hela tiden vill skapa nytt och våga göra sånt som andra kanske inte gör. Under pandemin har innovationstakten accelererat och vår affär är nu till stora delar digital. Allt som är enkelt och repetativt har digitaliserats och våra rekryteringskonsulters fokus är allt mer att träffa människor, digitalt eller IRL.

Hammer Hanborgs värderingarHammer Hanborgs värderingar

Gigg-ekonomin

Vi tror starkt på en arbetsmarknad som inte bara innebär ett fast jobb. Och vi har väntat på den stora boomen för Gigg ekonomin. Rätt hanterat kan den innebära något riktig bra, för såväl företag som giggare. Många giggare vill ha ett mer flexibelt arbetsliv med möjlighet att vara ledig mellan uppdragen. Många företag behöver spetskompetens under en begränsad tid. En win win för båda.

Vi har alltid försökt hitta de bästa metoderna, inte bara för tester utan även för övriga delar av våra processer. Vi är alltid nyfikna på nya verktyg och metoder som förenklar arbete för vår egen organisation så klart, men inte minst för våra kunder och kandidater. Hur kan vi kommunicera snabbare och enklare i våra processer med kandidater, hur når vi rätt kandidater för våra kunders behov?

 

Välkommen till oss!

Åsa Falkman (som tidigare hette Hanborg) och Christina Hammer, Grundare och delägare